
Vanliga frågor & svar
-
Färsäkringenersätter skador som uppstått genom en plötslig och oförutsedd händelse, man måste kunna ange på ett ungefärligt sätt hur skadan uppstått. Med skada menas även stöld eller förlust.
-
Garantin täcker eventuella fabriksfel som uppstår på klockan/ produkten och det är tillverkaren själv som står för garantin. Försäkringen kan ersätta om klockan / produkten fått skador som uppstått genom en plötslig och oförutsedd händelse.
-
Du hittar försäkringsnumret upp till vänster på din senaste förnyelseavi.
-
Om du betalat in din senaste faktura är din försäkring giltig. Gällande försäkringsperiod står angett på fakturan. Du kan även kontakta oss på kundtjänst så hjälper vi dig.
-
Försäkringen upphör att gälla vid förfallodatumet som anges på din premiefaktura om ingen betalning har inkommit till oss. Fakturan går fortfarande att betala och försäkringen aktiveras i sådana fall från och med betaldatumet.
Om det gått mer än 3 månader sedan förfallodatum ber vi dig att kontakta vår kundtjänst för vidare hjälp.
-
När din försäkringsperiod närmar sig sitt slut så skickas ett erbjudande till dig om att förnya försäkringen 1 år. Erbjudandet innehåller en faktura som du betalar för att försäkringen ska försätta gälla.
Fakturan skickas till dig via Kivra, post eller mejl.
-
Om du har mottagit en premiefaktura i samband med erbjudande om att förnya din försäkring, så avslutas försäkringen automatiskt om du väljer att inte betala premien för den kommande försäkringsperioden.
Om du vill avsluta försäkringen mitt i en försäkringsperiod behöver du kontakta vår kundtjänst så hjälper dom dig vidare.
-
Ja, försäkringen löper på som vanligt. Om du har fått ett ersättningsobjekt, tar det nya objektet över den befintliga försäkringen.
-
Du får en bekräftelse direkt via mejl som det är viktigt att du läser. Vi återkommer till dig med besked inom kort. Vanligtvis inom max 2 arbetsdagar.
-
Om du inte är nöjd med beslutet i ett försäkringsärende kan du be om en intern omprövning av ditt ärende. Då kommer ärendet bedömas på nytt av en annan handläggare.
Du kan även få ärendet omprövat hos Europeiska ERV:s kundanpassad. Till kundambassaden är du även välkommen att inkomma med klagomål eller synpunkter relaterat till ditt skadeärende.
Kundambassaden e-post: kundambassaden@erv.se
-
Försök att svara så utförligt som möjligt efter bästa förmåga. Om du är osäker på skadeorsaken är det bättre att beskriva vad din teori är, än ingenting alls.
Om din handläggare inte förstår ditt svar eller behöver kompletterande information kommer du bli kontaktad.
-
När ditt ärende har inkommit till oss så återkommer vi vanligtvis till dig inom två arbetsdagar. När du mottagit ett beslut från oss kan du på direkten besöka en av våra anslutna butiker och mot uppvisande av ditt digitala beslut få din skada eller förlust ersatt.